رابطه علم و دین بخش دهم

ساخت وبلاگ
نتیجه :از چهار دیدگاه درباره رابطه ي علم و دین دیدگاه مکملبودن علم و دین درست به نظر می رسد ، متون دینی وحقایق تاریخی اسلام آن را تایید می کند. جایگاه علم دراسلام بسیار برجسته بوده و در حد فرایض دینی قرار دارد.در رشته هاي علمی محدودیت به چشم نمی خورد، تمامعلوم نافع از نظر اسلام مطلوب است .پیشرفت علمیمسلمانان در تاریخ افتخار آمیز است و تمدن غرب وام داراسلام می باشد. علت عقب ماندگی مسلمانان وابستگی بهدین نیست بلکه عدم پاي بندي به تعالیم اسلام است .برچسب‌ها: رابطه علم ودین بخش چهل وسوم رابطه علم و دین بخش دهم...
ما را در سایت رابطه علم و دین بخش دهم دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : miladbaghshahy بازدید : 73 تاريخ : پنجشنبه 30 آذر 1396 ساعت: 4:37

یکی از روشن ترین دلایل تحریف تورات کنونی همین است که در داستان آفرینش آدم، با صراحت تمام می گوید: درخت ممنوع، (درخت علم و دانش) یا (نیکی و بدی) و یا (معرفت) بوده است که این ها مسلّماً از خرافات و افکار ساختگی دوران های تاریک است، ولی قرآن کریم می گوید: آدم پیش از آن که در بهشت منزل گزیند، از علم و دانش سرشاری بهره مند بود.آدمی که تورات کنونی معرفی می کند از آغاز مانند حیوانات برهنه بوده است، اما در قرآن کریم با صراحت آمده است که آدم و حوا در آغاز پوشیده بودند و این لباس پس از نافرمانی خدا از بدن آن ها ریخت و برهنه شدند.برچسب‌ها: رابطه علم ودین بخش چهلم رابطه علم و دین بخش دهم...
ما را در سایت رابطه علم و دین بخش دهم دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : miladbaghshahy بازدید : 62 تاريخ : دوشنبه 27 آذر 1396 ساعت: 6:11

تلازم دین با زندگی انسان از دیدگاه علامه طباطبائی علامه طباطبائی معتقد است که زندگی اجتماعی انسان بدون پیروی از دین ومقررات و برنامه های دینی و قوانین اسلامی میسر نیست و ضمن تاکید بر این نکته، به دیدگاه قرآن کریم مبنی بر این که بشر از دین، گریزی ندارداشاره می کند و طی یک دیدگاه کلی درباره دین چنین می فرماید: «تردید نیست در این که هر یک از افراد انسان که در زندگی، طبعا به همنوعان خود گراییده، در محیط اجتماع و زندگی دسته جمعی اعمال و کارهایی که انجام می دهد از همدیگر بیگانه و بی رابطه نیستند و اعمال گوناگون وی مانند خوردن و نوشیدن، خواب و بیداری، گفتن و شنیدن، نشستن و راه رفتن واختلاطها و معاشرت ها در عین حال که صورتا از همدیگر جدا و متمیز می باشند،با همدیگر ارتباط کامل دارند. هر کاری را در هر جا و به دنبال هر کاردیگر نمی شود کرد، بلکه حساب در کار است، پس اعمالی که انسان در مسیرزندگی انجام می دهد، تحت نظامی است که از آن تخطی نمی کند و در حقیقت ازیک نقطه مشخص سرچشمه می گیرد و آن این است که انسان می خواهد یک زندگی سعادتمندانه داشته باشد که در آن تا می تواند کامروا بوده به خواسته ها وآرزوهای خود برسد و به عبارت دیگر: تا می تواند نیازمندی های خود را ازجهت بقای وجود به طور کامل تری رفع نماید و از این جاست که انسان پیوسته اعمال خود را با مقررات و قوانینی که به دلخواه خود وضع کرده یا ازدیگر رابطه علم و دین بخش دهم...
ما را در سایت رابطه علم و دین بخش دهم دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : miladbaghshahy بازدید : 96 تاريخ : دوشنبه 27 آذر 1396 ساعت: 6:11

دیدگاه علامه درباره فطری بودن دین علامه طباطبائی دین را فطری می داند و ریشه دین حقیقی یعنی اسلام را درسرشت و نهاد نوع انسان، راسخ دانسته «الفطره بناء نوع من الفطر بمعنی الایجاد و الابداع » و مخاطب اسلام را «انسان طبیعی » یعنی انسانی که فطرت خدادادی را داشته و خود را از مسیر مستقیم فطری خارج نساخته می داند و براین اساس قوانین دین اسلام به صورت جهانی و جاودانی برای تمامی اعصار وامصار است و هیچ حد و مرز جغرافیایی و نژادی و مانند آن را برنمی دارد،از دیدگاه علامه نه تنها یکتاپرستی و خداشناسی بلکه مجموعه معارف دینی فطری است و در اعماق جان انسان ریشه دارد.برچسب‌ها: رابطه علم ودین بخش چهل ودوم رابطه علم و دین بخش دهم...
ما را در سایت رابطه علم و دین بخش دهم دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : miladbaghshahy بازدید : 65 تاريخ : دوشنبه 27 آذر 1396 ساعت: 6:11

مکمل بودن علم و دین: برخی دانشمندان معتقد بهسازگاري و تعامل مستقیم علم و دین بوده و آن دو را مکملیکدیگر می دانند . بر اساس این دیدگاه هر چند علم و دینداراي قلمرو مستقل اند، ولی داراي عرصه هاي مشترك نیزمی باشند. کار اصلی علم طبیعت شناسی و کار اصلی دین،خداشناسی و انسان سازي است ، ولی علم راجع به مقولاتدینی که مرتبط با علم است ابراز نظر می کند و دین نیز درباب مقولات علمی که مرتبط با اهداف دین می باشد اظهارنظر می کند ، به گونه اي که هیچگونه برخورد و تعارض رخنمی دهد ، اینست که علم و دین مکمل یکدیگرند.برچسب‌ها: رابطه علم ودین بخش سی وهشتم رابطه علم و دین بخش دهم...
ما را در سایت رابطه علم و دین بخش دهم دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : miladbaghshahy بازدید : 74 تاريخ : سه شنبه 21 آذر 1396 ساعت: 2:49

جایگاه علم در اسلام در مقایسه باغرب:
بیشترین تاکید دین مقدس اسلام بر فراگیري علم و
دانش و تفکر و تعقل و تدبر است. در متون دینی
همواره اهمیت علم و منزلت عالم مورد تاکید قرار
گرفته و علم از جایگاه رفیع برخوردار می باشد . آیات
و روایات در این باب بیش از حد وارد گردیده است.
براي روشن شدن جایگاه علم در متون اسلامی و اینکه
علوم تجربی نیز مورد نظر اسلام است .
برچسب‌ها: رابطه علم ودین بخش سی ونهم رابطه علم و دین بخش دهم...
ما را در سایت رابطه علم و دین بخش دهم دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : miladbaghshahy بازدید : 56 تاريخ : سه شنبه 21 آذر 1396 ساعت: 2:49

  یكی از مباحثی كه در الهیات و فلسفه دین اهمیت فراوان دارد، چگونگی برخورد علم و دین است. از آنجا كه این دو دانش با مسائل دینی سروكار دارند به بحث علم و دین و مناسبات آن دو با یكدیگر می‌پردازند. علاوه بر این، افراد متدین طالب معرفت نیز تمایل دارند تا از نحوه رابطه علم و دین اطلاع حاصل كنند. بنابراین پرداختن به این موضوع ضروری می‌نماید پیش از آنكه به نحوه برخورد علم و دین با یكدیگر بپردازیم، لازم است منظور از این دو را مشخص كرد.     برچسب‌ها: رابطه علم ودین بخش سی وششم رابطه علم و دین بخش دهم...
ما را در سایت رابطه علم و دین بخش دهم دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : miladbaghshahy بازدید : 71 تاريخ : چهارشنبه 15 آذر 1396 ساعت: 2:10

هر علم ودینی ازخداست یكی دیگر از معتقدات اسلامی این است كه هر علمی از خداست. این اعتقاد از آنجا ریشه می‌گیرد كه یكی از صفات الهی صفت علم است و خداوند عالم است. علم الهی هم شامل علم ذات به ذات می‌شود و هم شامل علم به غیر و مخلوقات (از مخلوق اول گرفته تا هیولای اولی). بنابر گفته قرآن خداوند به كوچك‌ترین ذره عالم علم دارد و علم او علاوه بر كلیات به همه جزئیات نیز تعلق می‌گیرد. بدین ترتیب، علم منشأ واحدی دارد كه از آن خداوند متعال است. اگر در جهان خلقت علم وجود دارد دلیل آن این است كه منشأ الهی دارد. اگر در عالم قدرت، سمع، بصر، تكلم و ... وجود دارد بدان سبب است كه خداوند قادر، سمیع، بصیر، متكلم و ... است. بنابر آیه قرآن كریم «وَ إنْ مِنّ شَیءٍ إلَّا عِندَنَا خَزَائنُه وَ مَا نُنَزِّلُهُ إلَّا بِ رابطه علم و دین بخش دهم...
ما را در سایت رابطه علم و دین بخش دهم دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : miladbaghshahy بازدید : 74 تاريخ : چهارشنبه 15 آذر 1396 ساعت: 2:10

پیشرفت اعجاب انگیز اسلام هنگامی که تاریخ را ورق می زنیم می بینیم در یک برهه از زمان، موج عظیمی از تمدن و فرهنگ به وسیله ملتی گمنام و طفیلی(عرب) در جهان پدید آمد و نیمی بیشتر از سرزمین های آباد آن روز را تحت نفوذ خود گرفت و آن چنان اثری از خود به جای گذاشت که هیچ جست وجوگر فلسفه تاریخ نمی تواند عظمت و تأثیر آن را در پیدایش تمدن های بعدی نادیده بگیرد. (جواهر لعل نهرو) در کتاب خود می نویسد: (شگفت انگیز است که این نژاد عرب که در طول قرون دراز، گویی در خفتگی به سر می برد و ظاهراً از آن چه از سایر نواحی اتفاق می افتاد جدا و بی خبر بود، ناگهان بیدار شد و با نیرو و قدرتی شگرف، دنیا را تهدید کرد و زیر و رو ساخت. نیرو و فکر تازه ای که عرب ها را بیدار ساخت و ایشان را از اعتماد به نفس و قدرت، سرشار ساخت رابطه علم و دین بخش دهم...
ما را در سایت رابطه علم و دین بخش دهم دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : miladbaghshahy بازدید : 72 تاريخ : يکشنبه 12 آذر 1396 ساعت: 21:04

اسلام و علم

تبلور آن چه درباره علم، تفکر و تعقل در اسلام وجود دارد، در قرآن کریم می باشد. آیات قرآن پیوسته نازل می شد و هریک مسئله ای تازه مطرح می کرد و هر مسئله تازه، اندیشه، بلکه اندیشه هایی تازه در میان می نهاد و این همه، اذهان جامعه در حال تحول را نیز به تحول می کشانید. حرکت ذهنی که قرآن به جامعه خویش و سپس به دیگر جوامع داد، هنوز چنان که باید ارزیابی و تحلیل نشده است.


برچسب‌ها: رابطه علم ودین بخش سی وپنجم رابطه علم و دین بخش دهم...
ما را در سایت رابطه علم و دین بخش دهم دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : miladbaghshahy بازدید : 68 تاريخ : يکشنبه 12 آذر 1396 ساعت: 21:04

نمونه هایی از ابتکارات دانشمندان اسلامی در علوم 1. شیخ موسی خوارزمی: او یکی از بنیان گذاران علم جبر بوده و کتاب او به نام (الجبر والمقابله) نخستین کتابی است که به نام جبر و مقابله نوشته شده است. او هم چنین واضع روشی است که امروز در حل معادلات درجه دوم به کار برده می شود. کاجوری می گوید: (حل معادلات درجه دوم، به کمک مقاطع مخروطی، یکی از مهم ترین روش هایی است که ریاضی دانان مسلمان به کار بردند.) .2 خواجه نصیر طوسی: از تألیفات خواجه نصیرالدین طوسی، کتاب (الشکلالقطاع) است. این کتاب در نوع خود بی نظیر است. غربیان آن را به لاتین و فرانسه وانگلیسی ترجمه کرده اند و در قرن های متعدد، مدرک و مرجع علمای اروپا بوده است.خواجه نصیر نخستین کسی است که حالات شش گانه مثلث کرویِ قائم الزاویه را به کاربرده و آن رابطه علم و دین بخش دهم...
ما را در سایت رابطه علم و دین بخش دهم دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : miladbaghshahy بازدید : 51 تاريخ : پنجشنبه 9 آذر 1396 ساعت: 1:25

 پیشرفت علم ودین

اولین کسی که آب مروارید را در اروپا عمل کرد، (ادیل فرانسوی) در سال 1745 بود. بنا به نوشته مجله علم نو (23اکتبر 1980) جراحی چشم، ششصد سال پیش از آن که در اروپا عمل شود، به دست مسلمانان انجام شده است. (عماد بن علی موصولی) اولین بار توانست عمل مکش آب مروارید را با موفقیت انجام دهد.


برچسب‌ها: رابطه علم ودین بخش سی وسوم رابطه علم و دین بخش دهم...
ما را در سایت رابطه علم و دین بخش دهم دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : miladbaghshahy بازدید : 52 تاريخ : پنجشنبه 9 آذر 1396 ساعت: 1:25

برخى ديگر مىگويند: مسايل دينى وابست رابطه علم و دین بخش دهم...
ما را در سایت رابطه علم و دین بخش دهم دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : miladbaghshahy بازدید : 48 تاريخ : پنجشنبه 2 آذر 1396 ساعت: 3:00

علم و دین در آیات قرآن

1. آیاتی که ارزش و اهمیت علم  و دین را بیان می کند; مانند: آیات 9/زمر، 11/مجادله، 1تا4/علق، 114/طه.

2. آیاتی که دعوت به تدبر و تفکر در جهان می کند; مانند: 219/بقره، 191/آل عمران، 24/محمد.

3. آیاتی که نمونه هایی از اسرار طبیعت را برای ما فاش می کند و ما را به مطالعه بیشتر فرامی خواند; مانند: 24تا27/عبس، 19/ملک، 17تا20/غاشیه.


برچسب‌ها: رابطه علم ودین بخش سی ویکم رابطه علم و دین بخش دهم...
ما را در سایت رابطه علم و دین بخش دهم دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : miladbaghshahy بازدید : 51 تاريخ : پنجشنبه 2 آذر 1396 ساعت: 3:00